tirsdag den 28. november 2017

"Udødelige vogtere" (Spirit Animals: Totemdyrenes Fald #1) af Eliot Schrefer

*Sponsoreret af forlaget Alvilda*
"Udødelige vogtere" (org. titel "Immortal Guardians) af Eliot Schrefer, af forlaget Alvilda, udgivet i 2016 (org. udgivet i 2015). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Bogen er modtaget som gave fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Udødelige vogtere" hander om de unge grønkåber Conor, Abeke, Meilin og Rollan der bliver kaldt ud på en ny mission. I den fantastiske verden Erdas har en gruppe børn en sjælden evne: De kan påkalde deres eget personlige totemdyr. Conor, Abeke, Meilin og Rollan er blandt disse udvalgte. Men de skiller sig også ud, for de har hver især påkaldt legendariske totemdyr - tapre vogtere, som er blevet genfødt for at beskytte verden. En mørk kraft har nemlig materialiseret sig. En kraft, som er ældre end tiden selv. Den har sovet i århundreder under jordens overflade. Men nu er den vågnet, og Erdas er under angreb... 

Da jeg modtog denne bog, var jeg ret spændt på, at give mig i kast med den. Jeg har ikke læst nogle af de tidligere "Spirit Animals" bøger, men jeg har hørt meget positivt om dem. Men da dette er en fortsættelse til den tidligere serie, var jeg spændt på, om den ville give mening når man ikke har læst de andre, eller om det godt kunne lade sig gøre. Heldigvis kan det godt lade sig gøre, og "Udødelige vogtere" fangede og underholdte mig hele vejen igennem!

Jeg holdt meget af både Conor, Abeke, Rollan og Meilin, men jeg kunne især godt lide Abeke og Meilin. De er nogle meget viljestærke piger, som går til problemerne på en velovervejet måde, men samtidig er de også virkelig gode til at slås.
Desuden var jeg ret vild med deres totemdyr, da de alle har vildt meget personlighed, på trods af at de ikke snakker. Desuden er der en pandabjørn, en ulv, en falk og en leopard, hvilket er dyr jeg virkelig elsker og er fascineret af, så det var fedt at det var de dyr man blandt andet fulgte. 

"Abekes sidste skud havde efterladt hende åben for angreb. Arax sænkede hovedet og stormede frem imod hende. Rollan råbte til sin ven for at få hende til at kigge op, men det var for sent - Abeke kunne umuligt komme af vejen i tide. Og når Arax' horn ramte hende med den fart, ville døden være øjeblikkelig."

"Udødelige vogtere" foregår i en opdigtet verden kaldet Erdas, som rummer en masse forskellige områder. Igennem bogen bliver mange af disse områder nævnt, men heldigvis er der forrest i bogen placeret et kort, sådan at man nemmere kan orientere sig. Jeg elsker kort i bøger, både fordi de er så flotte, men også fordi de kan hjælpe en som læser med, at bevare overblikket over karakterenes rejse. I dette tilfælde brugte jeg det dog ikke så meget til, at følge deres færden gennem landet, men mere til at orientere mig om landet, når forskellige områder blev nævnt, som en del af baggrundsfortællinger. Men jeg ville nu ønske, at deres rejser var blevet beskrevet mere tydeligt, sådan at kortet også kunne bruges der. 

Kapitlerne i bogen følger de fire børn, og de missioner de er sendt af sted på. De er blevet sendt af sted to og to, og kapitlerne følger derfor deres missioner skiftevis. Dette fungerede rigtig godt, da man som læser blev inddraget i begge missioner, og man kunne derfor bedre kæde dem sammen. Kapitlerne havde en god længde, og der sker rigtig mange spændende ting, så man keder sig aldrig. 

"Et lille stykke af parasitten var langsomt ved at tage hans krop fra ham. Hvis ikke de havde våbnet, hvilken chance havde de så imod Wyrmen og alle de skabninger, der tjente den?"

Jeg har som sagt ikke læst bøgerne i den forrige serie, men jeg synes ikke det var svært, at komme ind i historien eller finde ud af, hvem karakterende var, og hvordan de hang sammen. Forfatteren er ret god til at samle op og beskrive ting, sådan at man nemt kan se tingene for sig, samtidig med at man får en lille smule viden om, hvad der er sket i de andre bøger, hvilket var rigtig godt. Der var dog enkelte steder, hvor jeg godt kunne have brugt lidt flere informationer om, hvad der var sket før og hvorfor, end den hurtige gennemgang. Det var dog ikke noget der havde stor betydning for selve historien, men er nok mere min nysgerrighed i forhold til nogle detaljer og situationer, hvor nogle af karakterende reagerede på en bestemt måde. Men som sagt, det er ikke noget der skal skræmme folk fra at læse denne serie, hvis man ikke har læst den anden, for det kan man godt.

"Udødelige vogtere" er en rigtig god og spændende bog, hvor der sker rigtig meget. Hele bogen igennem bliver selve handlingen og plottet for hele serien bygget op, og derved stiger spændingen også, jo længere ind i bogen man kommer. For lige pludselig giver de forskellige begivenheder meget mere mening, og man begynder at kunne se en sammenhæng imellem de ting der sker. "Udødelige vogtere" er virkelig svær at ligge fra sig, når man først er kommet i gang med den, og man bliver grebet af deres forskellige missioner, og de oplysninger de hver især får angående Evighedstræet og parasitten, der besætter sine værter. Jeg slugte bogen råt, og selvom jeg havde troet at totemdyrene kunne snakke eller på anden måde kommunikere med ord, blev jeg bestemt ikke skuffet. Jeg er meget spændt på at læse videre i serien, for de cliffhangers denne bog slutter med er bare ikke fair, for ja der er nemlig flere cliffhangers!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar