tirsdag den 10. oktober 2017

"Under sløret" (Ilttyv #2) af Nicole Boyle Rødtnes

*Bogen er sponsoreret af forlaget*
"Under sløret" af Nicole Boyle Rødtnes, af forlaget Alvilda, udgivet i 2016. Anmeldereksemplar fra Alvilda, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Under sløret" starter hvor "Over sløret" sluttede. Marton har kastet Troy gennem sløret. Shay, hans søster, vil have hævn. Men uanset hvad hun gør, er det, som om Marton altid er et skridt foran. Lige indtil hun finder en forbundsfælle, som har nøglen til at vælte Marton og hans imperium af forbrydelser og undertrykkelse. Samtidig vågner Troy under sløret i en fremmed verden uden ilt...

I foråret læste jeg "Over sløret", og har lige siden glædet mig til at fortsætte min læsning, da den var rigtig god. Nu har jeg endelig fået læst "Under sløret", og den første tanke der ramte mig efter endt læsning var WOW! "Under sløret" er fantastisk, og jeg synes faktisk at den er bedre end den første bog i serien!

Jeg holder stadig meget af Shay, Troy og Ian.
Shay kæmper i denne bog for at få hævn og retfærdighed over Troy, der er blevet kastet gennem sløret. Hun bliver dog ofte sat overfor nogle dilemmaer, som får hende til at træffe valg, der alle har konsekvenser af enten god eller dårlig karakter. Desuden kæmper hun lidt med sine følelser for Ian, der ikke ligger skjul på, at han er vild med hende. Deres forhold udvikler sig igennem denne bog, og jeg elskede det, for Ian er nemlig skøn med al hans flabethed. 
Troy er havnet under sløret, og kæmper nu for at komme op igen, sådan at han kan redde Shay og sine brødre fra Marton. Men ligesom Shay møder han en del udfordringer, som kan få fatale konsekvenser for rigtig mange, og han må derfor finde ud af, hvad der er den rigtige løsning. 

I "Under sløret" foregår historien både over sløret, i hovedstaden og i New town, som er en større by nogle timer fra hovedstaden, og så selvfølgelig under sløret. Jeg var ret glad for den verden som Nicole havde skabt i bog et, med befolkningen der bor over et slør, der beskytter dem fra stråling fra en ødelagt verden. Jeg var derfor rigtig glad for, at denne verden nu blev udvidet, sådan at man fik et større indblik i livet over sløret, og hvordan forskellige byer er vokset frem, og beskytter deres borgere mod strålingen og rystesygen. Derudover synes jeg det var rigtig spændende, at få mere af vide om verdenen under sløret, og hvordan den ser ud, med konstant mørke og dis, og det lille samfund som viser sig at bo dernede.

"Alle dem, der har forsøgt at få sandheden frem, er blevet kastet herned. Og vi er et fåtal, der har overlevet faldet."

"Under sløret" er bygget op sådan at kapitlerne i bogen, skifter mellem Troy og Shays synspunkt. Og som I nok snart ved, er det noget jeg er stor fan af, da jeg godt kan lide, at få et indblik i karakterendes følelser og oplevelser, da man lærer mere om dem som personer. Samtidig gør det også noget rigtig godt for historien, da Troy og Shay befinder sig to forskellige steder, og kæmper med forskellige ting. 

Jeg læste "Under sløret" på små tre dage, da historien virkelig greb mig, og jeg bare var nødt til at læse videre. Det er en bog som er fyldt med plottwists og fart over feltet, og der sker hele tiden noget, sådan at man sidder med en konstant wtf-følelse. Desuden slutter de fleste af kapitlerne med en cliffhanger, sådan at du lige bliver nødt til at læse et mere, og lige pludselig har du vendt sidste side. Den er virkelig svær at ligge fra sig, og selvom jeg en gang imellem godt kunne gætte mig lidt til de ting som skete, formåede den stadig at overraske mig, hvilket var super fedt!

"Under sløret" er en rigtig god, spændende og medrivende bog, som fanger fra start til slut. Den vækker ens nysgerrighed, så man bliver nødt til at læse videre. Hvis du endnu ikke har kastet dig over denne serie, men elsker dystopisk fantasy, så synes jeg du skal gøre det. Jeg glæder mig i hvert fald rigtig meget til at læse den næste bog i serien, for hold nu op en slutning! Jeg tror faktisk, jeg vil gå i gang med den, med det samme.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar