søndag den 22. oktober 2017

"Mareridt og myrekryb" (Mareridt og myrekryb #3) af Nick Clausen

*Bogen er sponsoreret af forlaget*
"Mareridt og myrekryb - syv uhyggelige historier" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2017. Bogen er modtaget som gave fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 3/5 stjerner. 

Historier som lusker - historier som rusker.
Historier som støder - historier som bløder.
Historier som snerrer - historier som skærer.
Syv historier, som giver dig både Mareridt & Myrekryb. 

Jeg har tidligere læst de andre to bøger i denne serie, og jeg havde derfor en klar forventning om, at jeg ville blive holdt fast i min læsning og at det ville blive creepy. Dette holdt til dels også, da bogen både er god, spændende og lidt creepy, den er bare ikke nær så uhyggelig som de to andre bøger, hvilket jeg havde håbet på!

Ligesom med de to tidligere bøger, vil jeg ikke gå i dybden med de forskellige historier, da bogen indeholder syv noveller, og jeg ikke ønsker at spoile noget. Derfor gennemgår jeg mere bogen som helhed. Jeg synes flere af historierne er mere mystiske og spændende, end de er decideret uhyggelige, men en historie som "Ekkohuset" den synes jeg var creepy. Den tager et emne op, som jeg tror der er flere som bekymrer sig om, og den gør det på en sådan måde, at det virker meget overbevisende, og ja rigtig creepy. Til gengæld synes jeg der var flere af historierne der satte tanker i gang hos mig, eller på anden måde rørte mig. Dette var f.eks. "Min usynlige ven" og "Evig sne". "Min usynlige ven" satte mange tanker i gang hos mig, da jeg nemlig selv har haft en usynlig ven da jeg var lille. Derfor kan jeg ikke lade hver med, at tænke over, hvad der egentlig blev af hende, og hvordan hun havde det med, at jeg lige pludselig ikke legede med hende længere. Men jeg håber dog hun har det bedre end Peter fra historien. "Evig sne" rørte mig meget, da den er ret barsk i fortællingen, men på den lidt mystiske måde, og hovedpersonen i historien virkede meget troværdig. Der var dog flere af historierne, hvor jeg godt kunne gætte mig til, hvad der ville ske, men det gjorde ikke noget, for måden de kom derhen på, var ikke altid som jeg havde forestillet mig. 

De forskellige noveller er alle på omkring 30-40 sider, og selvom det ikke virker som meget, får Nick Clausen alligevel skabt den rette stemning i sine historier, at de virker længere end de er. De er skrevet på en fængende måde, som opsluger læseren i deres mystik og spænding. 

Efter hver novelle kommer et lille kort afsnit, hvor forfatteren kommer med sine tanker omkring historien, så som hvor han har fundet inspiration til historien. I denne bog stiller han dog også nogle spørgsmål til læseren, om de tanker vi har gjort os, hvilket jeg synes er rigtig godt. Mange af novellerne i denne bog, sætter nemlig tankerne i gang, og ellers gør hans spørgsmål i hvert fald, og det kan jeg rigtig godt lide, at man også kan med en gyser. 

"Mareridt og myrekryb" er en god og spændende samling af gyser noveller, som fanger og sætter tanker i gang, og jeg var godt underholdt under min læsning. Men selvom jeg måske ikke synes, at historierne var så uhyggelige som jeg havde håbet, så er de bestemt ikke for sarte sjæle, da de ofte er ret makabre. Men for børn der elsker gys og ikke bliver skræmt over lidt blod, vil "Mareridt og myrekryb" nok være perfekt!

Desuden synes jeg forsiden på denne bog er virkelig god, og virkelig klam og creepy.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar