onsdag den 30. august 2017

"Dødt kød - Dag 1" (Dødt kød #1) af Nick Clausen

*Bogen er sponsoreret af forlaget Facet*
"Dødt kød - Dag 1" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2017. Bogen er modtaget som gave fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 3/5 stjerner.

"Dødt kød - Dag 1" handler om den første dag under en zombie-apokalypse, hvor vi følger Thomas, Dan og Jeanette. De døde er vågnet. Drevet af umættelig sult. På jagt efter frisk kød. Smitten spreder sig som pesten. Intet står imellem de udøde og menneskeheden. Er det for sent at redde verden fra katastrofen?

"Dødt kød - Dag 1" er Nick Clausens første zombiebog, og selvom jeg normalt ikke er så meget til zombie historier, var jeg alligevel nysgerrig da Nick Clausen virkelig kan skrive. "Dødt kød - Dag 1" er også en god og spændende bog, men jeg savnede at få kuldegysninger under min læsning.

Hovedpersonerne Thomas, Jeanette og Dan virker alle meget troværdige i deres handlemåder. Thomas og Jeanette er kærester, og han havde egentlig tænkt sig at slå op med hende. Men på trods af dette, bekymrer han sig alligevel om hende under zombieangrebene, selvom han er begyndt at synes, at hun er skide irriterende. Nogle gange synes jeg dog, at Thomas handler alt for rationelt i forhold til, hvad der foregår omkring ham. Ja han har set "Walking dead", så han er forberedt på nogle ting, men han virker bare alt for rolig synes jeg. Han går i panik engang imellem, men ofte får han nogle super gode idéer som kan hjælpe dem, hvilket jeg synes er lige heldigt nok. Men udover det virkede de meget troværdige, og jeg kunne godt lide dem.

Hele bogen foregår over en dag, nemlig d. 26. juli, hvilket jeg synes er en rigtig god idé. Det giver nemlig lidt mere spænding til historien, da man som læser virkelig oplever, hvor intens og hektisk sådan en zombie-apokalypse kan være. Der kan nemlig ske utrolig meget på en enkelt dag.

"Hun ligger i samme stilling. Hun har ikke rørt sig det mindste. Men hun har slået øjnene op. De stirrer op i loftet. De er matte. Men levende."

Sproget i bogen er nemt og kapitlerne er ikke særlig lange, og ender ofte med en lille cliffhanger, som lokker læseren til at læse videre. Historien er god og holder én fast, og sammen med sproget og længden på kapitlerne flyver man igennem bogen, uden at opdage det.

"Dødt kød - Dag 1" er en god og spændende bog, fyldt med action, blod og fart over feltet. Der sker rigtig mange ting, da det hele strækker sig over et enkelt døgn, og man keder sig derfor aldrig. Målgruppen for bogen er drenge og piger på 11 og op, og det tror jeg nu passer meget godt. Jeg følte mig i hvert fald ikke som den rette målgruppe under min læsning, og bogen var ikke nær så uhyggelig som jeg havde håbet på, men jeg var godt underholdt hele vejen igennem. Jeg er dog næsten sikker på, at hvis du kender en læser på omkring de 11 år, der elsker zombier eller historier med lidt indvolde der hænger ud, så vil "Dødt kød - Dag 1" være et hit. Er sikker på at den vil kunne give mange børn kuldegysninger og søvnmangel!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar