tirsdag den 11. juli 2017

"Vil ikke forstyrres" af Mette Reinhardt Jakobsen

*Bogen er sponsoreret af forfatteren*
"Vil ikke forstyrres" af Mette Reinhardt Jakobsen, af Byens Forlag, udgivet i 2017. Anmeldereksemplar fra forfatteren, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner.

"Vil ikke forstyrres" handler om Anne, hvis mand er hende utro, med en  yngre kvinde ved navn Bibi. Efter at Annes mand har forladt hende og deres tre børn, for Bibi, kommer han hjem igen efter en lille månedstid. De beslutter at give deres ægteskab en ny chance. Annes mand Anders får et tilbud om at blive udstationeret til Paris, hvilket de ser som en mulighed for at starte på en frisk. Dog går ikke alt som planlagt, da Bibi også er blevet udstationeret til Paris.

Jeg havde ikke hørt om denne bog, før forfatteren kontaktede mig, for at høre om den kunne have interesse, og det havde det da bestemt, da den lød ret komisk, og det var den virkelig også. "Vil ikke forstyrres" er en underholdende og god bog, om et par som prøver at redde deres forliste ægteskab.

Helt fra første kapitel af, har man medfølelse for Anne og hendes situation. Hendes mand er en idiot, hendes svigermor er ikke til meget støtte og børnene kræver også opmærksomhed. Man kan virkelig føle hendes paranoia overfor hendes mand, og om han stadig er hende utro. Alle de ting hun gør, virker meget realistiske, selv da hun begynder at tage forskellig ADHD medicin for at holde sig kørende, da det er en meget presset situation hun er i, som ikke vil slippe hende. Nogle gange kunne man dog også blive ret irriteret på hende, og jeg har virkelig svært ved at forstå, hvordan hun overhovedet kunne give sin mand en chance til, men jeg har selvfølgelig heller ikke været i den situation selv.
Anders er en karakter man virkelig hader, på trods af, hvor sød og perfekt han nogle gange virker.
De fleste af karakterende i bogen virker meget troværdige, med nogle enkelte undtagelser, som pariser husmødrene, som er gift med businessmænd der er udstationeret i Paris, da de virker meget karikerede. De viser dog, at man kan miste sig selv hen af vejen, hvis man ikke stopper op og mærker, hvad der er det rigtige for én selv.

"De fire ben er sex og kommunikation. Og nærhed. Min tommelfinger stopper i luften. Jeg presser min hjerne. Der mangler én. Sex, kommunikation, nærhed, messer jeg, men det fjerde element indfinder sig ikke. Jeg vrider mig af ærgrelse. Sex, kommunikation... er det fælles værdier? Respekt? Det fjerde ben er væk. Stolen er blevet til en trebenet skammel." 

"Vil ikke forstyrres" foregår både i Danmark og i Paris. Paris er og bliver min yndlings by, så jeg var så glad for at blive bragt tilbage til Paris, og ført rundt i byen, ned af de smalle gader, ned i metroen og forbi nogle af seværdighederne. Jeg synes altid det er spændende når bøger tager én med til forskellige lande og byer, og Paris, verdens romantiske by er jo det perfekte sted at starte på en frisk, skulle man da i hvert fald mene.

Skrivestilen i bogen er meget enkel, og kapitlerne er ikke så lange, hvilket er med til at give et godt flow i læsningen. Desuden kommer Anne ud for både komiske, grænseoverskridende og pressede situationer, som gør at man flyver igennem bogen, da man må vide, hvad der kommer til at ske med hende. Nogle gange går tingene dog lidt hurtigt, da det ikke er en særlig lang bog, men jeg synes alligevel at man fik det hele med, og pointerne kom godt frem.

"Jeg smiler prøvende. Han kigger fortsat ned. Sandsynligvis på mit venstre bryst, som jeg, idet jeg har lukket døren bag ham, kan konstatere, titter blottet frem fra badekåbens frotté."

Noget af det bogen tager op er, at man skal huske sig selv. Man skal huske at have sig selv med hele vejen, for ellers er alt andet ligegyldigt. Det kommer rigtig fint frem i løbet af bogen, og er en ting som jeg tror er rigtig vigtigt, i en verden, hvor alt går rigtig hurtigt, og mange mennesker tænker på prestige og det gode liv, og måske i nogle tilfælde glemmer lidt dem selv eller deres parforhold.

"Vil ikke forstyrres" er en rigtig god og sjov bog, som indeholder forvirrede voksne, en Bibi der ikke vil forsvinde og ejendomsmægleren Mike. Man bliver virkelig grebet af historien, og man ender med at flyve igennem bogen, for at se, hvordan det hele skal ende. Så hvis du er til kærlighed med lidt bump på vejen, og en overraskende slutning, så er denne et godt bud!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar