onsdag den 28. juni 2017

"Alt eller Intet" af Nicola Yoon

"Alt eller Intet" (org. titel "Everything, Everything") af Nicola Yoon, af forlaget Carlsen, udgivet i 2017 (org. udgivet 2014). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men alle holdninger er mine egne.
4/5 stjerner.

"Alt eller Intet" handler om pigen Madeline, også kaldet Maddy, der har en sjælden sygdom, som gør at hun aldrig har forladt sit hjem. Min sygdom er lige så sjælden, som den er berømt. Jeg er dybest set allergisk over for verden. Jeg har ikke været uden for huset i 17 år. De eneste mennesker, jeg nogensinde ser, er min mor og min sygeplejerske, Carla. Men så en dag holder der en flyttebil foran nabohuset. Jeg kigger ud ad vinduet, og der står han. Han er høj, slank, og alt hans tøj er sort. Sort t-shirt, sorte jeans, sorte kondisko og en sort hue, der skjuler hans hår. Han hedder Olly. Vi kan måske ikke forudsige alt, men vi kan forudsige nogle ting. For eksempel bliver jeg helt sikkert forelsket i Olly. Det bliver næsten helt sikkert en katastrofe.

Jeg havde hørt meget godt om "Alt eller intet" inden jeg fik den i hånden, og jeg glædede mig derfor til at læse den, og den skuffede bestemt heller ikke. "Alt eller intet" er en sød, hyggelig og hjertevarmende bog om den første store kærlighed.

Jeg holdt rigtig meget af både Maddy og Olly. Maddy er den søde, læseglade pige, der egentlig har det okay med sin tilværelse, selvom den er meget ensformig, og hun kun ser sin mor og sin sygeplejerske. Men det er kun indtil hun møder Olly, der kommer til at udvide hendes verden. Olly er den nye nabodreng, der vil gøre alt for dem han holder af. Han kæmper med en del, særligt hans fars alkoholproblemer og at det medfører vold mod Ollys mor.
Olly og Maddy udvikler sig begge meget i løbet af bogen, og bliver begge modigere og tør tage nogle flere chancer, pga. hinanden.
Maddys mor blev jeg ret hurtigt træt af, selvom det selvfølgelig er forståeligt, at hun gerne vil beskytte sin datter. Hun har dog svært ved at forstå sin datter og alle de ting hun drømmer om, da det ikke er realistisk.
Carla kunne jeg til gengæld rigtig godt lide. Hun er Maddys sygeplejerske, men samtidig også hendes ven. Hun vil også gerne beskytte Maddy, men kan se, hvad hun længes efter, og prøver at hjælpe hende med at opleve nogle af disse ting, selvom det kan have konsekvenser.

"Hvis mit liv var en bog, og man læste den bagfra, ville intet ændre sig. I dag er magen til i går. I morgen vil være som i dag. I Maddys Bog er alle kapitlerne ens. Indtil Olly."

Det var ret interessant at høre om en sygdom, som jeg ikke kender så meget til, og dermed få et indblik i, hvordan det måske er at leve med denne sygdom, og hvordan alt skal desinficeres inden det kan komme i nærheden af én. Samtidig sætter Maddys sygdom også ret mange ting i perspektiv. Hun har levet hele sit liv gennem internettet og sine bøger, især "Den lille prins", som hun har læst flere gange og hele tiden finder nye meninger i. Hendes syn på verden, og hendes glæde over de ting hun ser, er som et lille barn der oplever ting for første gang. Det er fyldt med nysgerrighed og begejstring, overfor ting som vi andre har oplevet så mange gange, at vi ikke længere ser det som noget ekstraordinært. Maddy viser en begejstring for de små ting, de ting som også er vigtige, men som man ofte overser i en travl hverdag, hvilket jeg tror er vigtigt at tage fat i. Det er nemlig vigtigt, at huske at leve i nuet og være til stede, og opleve ting, som var det første gang.

"Jeg forestiller mig, at jeg svæver højt over jorden. Fra det ydre rum kan jeg se hele jorden på en gang. Mine øjne skal ikke stoppe ved en væg eller en dør. Jeg kan se begyndelsen og enden på samme tid. Jeg kan se uendeligheden derfra. For første gang i lang tid ønsker jeg mig mere, end jeg har."

"Alt eller intet" er fortalt i jeg-form, hvor det er Maddy som fortæller sin historie. Men udover almindelig tekst, indeholder den også mange små effekter, så som post-its, skemaer, tegninger, sms, e-mails og spiraler med tekst. Jeg synes det var ret sjovt, og kunne rigtig godt lide det, da det gav en fornemmelse af, at man som læser følger med i Maddys dagbog, hvilket giver et godt indblik i hendes liv i en boble, samtidig med at det giver lidt mere dybde til hende som karakter, og den historie hun deler med os.

"Alt eller intet" er en rigtig god, sød og livsbekræftende bog. Det er en utrolig rørende bog om håb, det at turde satse alt, leve livet mens man har det, tage chancer selvom det kan være farligt, og at kærlighed kan være både godt og skidt. Jeg holdt meget af Maddys og Ollys historie, og jeg både smilte, grinte og blev rørt under min læsning. Den er virkelig medrivende, og før du ved af det, er du nået til sidste side, hvilket skete alt for hurtigt.

Har du læst "Alt eller intet"? Hvad synes du?




2 kommentarer:

  1. Den er så goood! Og filmen er ret sød :D <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig sød og rørende :) filmen er så hyggelig, er ret glad for de skuespillere de har valgt til Maddy og Olly :) <3 De gør det godt :)

      Slet