lørdag den 4. marts 2017

"Mareridt & Myrekryb" (Mareridt og Myrekryb #2) af Nick Clausen

"Mareridt & Myrekryb - syv uhyggelige historier" af Nick Clausen, af forlaget Facet, udgivet i 2017. Anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle holdninger er mine egne. 3/5 stjerner.

Historier som lurer - historier som knurrer.
Historier som bider - historier som svider.
Historier som tænder - historier som brænder.
Syv historier, som giver dig både Mareridt & Myrekryb.

Omkring Halloween læste jeg første bog i denne serie. Den overraskede mig og holdt mig fanget, og det samme gjorde denne bog. Jeg synes dog ikke historierne var lige så creepy som i den første, men den var stadig spændende og god.

Ligesom sidst vil jeg ikke gå i dybden med de forskellige historier, da bogen nemlig indeholder syv noveller, og jeg ønsker ikke at spoile noget. Derfor vil jeg hellere snakke om bogen som helhed. Der var dog to af novellerne som skræmte mig, og det var novellerne "Brønden" og "Indtrængeren". De to noveller tager nemlig nogle ting op, som jeg altid har været ret bange for, nemlig mørke og mordere som trænger ind i din bolig. Og da jeg er ret paranoid, går de to ting rent ind hos mig. Plus i "Brønden" er der en lille figur, og da den blev nævnt fik jeg helt gåsehud, da jeg virkelig hader dukker og lignende i uhyggelige historier.

Alle novellerne er på omkring 30 sider, hvilket fungerede rigtig godt. Nick Clausen skriver virkelig godt, og selvom 30 sider ikke virker som meget, formår han alligevel at bygge den rette skumle og mystiske stemning op, og får skabt nogle troværdige karakterer og historier. Man bliver fanget i de forskellige historier, som alle er rigtig spændende, selvom nogle af historierne var mere creepy og uhyggelige end andre. Jeg synes dog godt, at en historie som "Babysitteren" kunne have været længere, da jeg ikke følte der kom en forløsning af den spænding historien havde bygget op.   

Ligesom i den anden bog, er der efter hver novelle et lille kort afsnit, med tanker fra forfatteren, hvor han fortæller om sin inspiration til de forskellige historier, om det er noget der kom pludseligt, eller om det var en historie han havde puslet på længe. Jeg synes det er en rigtig god detalje, og det er meget interessant at få et indblik i hans tanker.

"Mareridt & Myrekryb" er en god og spændende novellesamling, der forstår at holde sin læser fanget. Alle novellerne suger deres læser ind i nogle skræmmende og til tider hæsblæsende scenarier, og selvom de fleste af novellerne ikke var så creepy og uhyggelige som jeg havde håbet, var jeg godt underholdt under min læsning, og jeg fik da også gåsehud en gang imellem. Den har en masse gode elementer som en god børnegyser skal have, og jeg er derfor sikker på, at den vil kunne skræmme mange børn, der er vilde med et godt gys.




2 kommentarer:

  1. Dejlig anmeldelse - Den har stået min to-read liste i en rum tid, men er SÅ bagud med læsningen ... :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Nick Clausen skriver også rigtig godt, så kan klart anbefale den :)

      Slet