fredag den 4. november 2016

"Midnatspigen" (Fjer og Flammer #1) af Melissa Grey

"Midnatspigen" (org. titel "The Girl at Midnight") af Melissa Grey, af forlaget Alvilda, udgivet i 2016 (org. udgivet i 2015). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda, men alle holdninger er mine egne. 4/5 stjerner. 

"Midnatspigen" handler om den 17-årige menneskepige Echo, der bliver sendt ud på en farlig mission. Skjult under New Yorks gader lever avicenerne, et folk med fjer i stedet for hår og stærk magi i blodet. De er den eneste familie, som Echo - en 17-årig menneskepige og glimtvis virtuos tyv - nogensinde har kendt. Avicenerne har været i krig med ildfolket drakharianerne siden tidernes morgen. Da Echo hører nyt om en legendarisk ildfugl, der ifølge myten kan skabe fred, ender hun i spidsen af en broget flok lovløse, soldater og andre forvirrede sjæle, som vil finde fuglen, inden krigen ender med at brænde deres verden ned... 

Jeg kendte ikke noget til denne bog, før jeg fik den i hånden. Min nysgerrighed blev dog vakt efter at have læst bagsiden, og jeg blev bestemt ikke skuffet. "Midnatspigen" er en god og fængende bog! 

Jeg holdt rigtig meget af Echo. Hun har haft en hård barndom og selvom hun ikke helt er accepteret af avicenerne, så er de stadig de første der rigtig har vist hende omsorg. Echo er en flabet pige, som får et kick ud af at stjæle. Hun er handlekraftig og har ben i næsen. Hun bliver dog lidt forvirret over sine følelser en gang i mellem, da hun bliver tiltrukket af en anden dreng, som ikke er hendes kæreste. Desuden var jeg lidt misundelig over, at hun bor på et bibliotek. 
Caius kunne jeg også rigtig godt lide, han er Drageprins og drakhansk, som er et folkefærd med drageskæl på kinderne. Han er modig og flabet, og kæmper for det han tror på og for dem han holder af. Han er en charmetrold, og jeg elsker dialogen mellem ham og Echo, da de simpelthen er så sjove. 

""Minder gør os til dem, vi er," sagde han. "Uden dem er vi intet.""

Historien foregår i vores verden og tid, men både avicenerne og drakharianerne kan teleportere sig med magi, sådan at vi som læsere kommer til at opleve mange forskellige lande, som f.eks. Japan og Frankrig. Derudover kan de skjule deres byer fra menneskene med magi, og den verden vi kender, er derfor et meget mere magisk sted, end vi lige tror.

"Ethvert godt eventyr har en lille smule sandhed i sig." 

"Midnatspigen" er bygget op sådan at kapitlerne skifter mellem Echo og Caius's perspektiv, dog uden at det bliver fortalt i jeg-person. Dette synes jeg fungerede rigtig godt, da jeg synes det er interessant at se historien fra flere vinkler, og komme lidt ind i deres hoveder, sådan at man får et indblik i deres tanker. 

Jeg slugte "Midnatspigen" råt, da den er god og hæsblæsende. Den er fyldt med action, kærlighed og mystik og når man først er kommet i gang med den, er den svær at ligge fra sig. Jeg synes det var spændende at følge deres jagt på ildfuglen, da de oplever mange ting sammen, men også skal finde ud af, om de faktisk kan stole på hinanden, da de jo har været i krig mod hinanden i evigheder, og lige pludselig skal de finde ud af at samarbejde. 

Der var dog nogle få ting der irriterede mig, og det var blandt andet alt det kærligheds drama der opstår, da jeg synes det bliver lidt for meget. Desuden synes jeg der manglede lidt om avicenernes og drakharianernes historie, men håber det måske kommer i den næste bog.

"Midnatspigen" er en historie om krig, kærlighed, venskab og loyalitet. Jeg var godt underholdt da jeg læste den, og jeg glæder mig meget til den næste udkommer, så jeg kan finde ud af, hvad der skal ske med Echo og de andre. 

Har du læst "Midnatspigen"? Hvad synes du? 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar