torsdag den 2. juni 2016

"Kvinden i Toget" af Paula Hawkins

"Kvinden i Toget" (org. titel "The Girl on the Train") af Paula Hawkins, af forlaget Gyldendal, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2015). Læst på dansk (org. sprog engelsk). 4/5 stjerner. 

"Kvinden i Toget" handler om Rachel, der hver morgen tager toget ind til London,  og hvor toget hver morgen holder stille foran et bestemt hus. Rachel kan godt lide at betragte det smukke unge par, som bor i huset. Hun fantaserer om, hvad de hedder, og forestiller sig, at deres liv er helt perfekt. En dag ser hun noget fra togvinduet, som chokerer hende dybt - og kort tid efter bliver kvinden fra huset efterlyst. Rachel kontakter politiet og begynder at blande sig i efterforskningen. Men Rachel er ikke noget pålideligt vidne. Faktisk kan hun ikke engang stole på sig selv.  


Jeg var ret spændt på at læse denne bog, da jeg havde hørt meget blandet om den. For enten hadede man den, eller også elskede man den, men heldigvis elskede jeg den!

Der var faktisk ikke rigtig nogle af personerne i bogen, som jeg kom til at holde rigtig af, de var alle sammen en smule for meget og små egoistiske. Så det var svært at have sympati, for nogle af dem. Hovedpersonen Rachel er alkoholiker, arbejdsløs og hendes mand forlod hende for en yngre kvinde. Rachel bor nu hos en veninde fra hendes universitetstid. Hver dag tager hun toget ind mod London, og hver dag stopper toget foran et bestemt hus, hvor der bor en kvinde og en mand, og hun begynder derefter at digte historier om deres liv i sit hoved. Og hun kan ikke klare da dette billede krakelerer. 

I "Kvinden i toget" er Rachel blevet karakteriseret som et upålideligt vidne, da hun var mega stiv den aften, hvor der var en kvinde som forsvandt, og hun kan derfor ikke rigtig huske noget. Dette er et twist i thrillers som jeg rigtig godt kan lide, og som jeg også nød da jeg sidste år læste "Kvinden der forsvandt". For hvad er rigtigt og hvad er forkert, og hvem kan man egentlig stole på. Jeg synes det er med til at gøre spændingen i bogen større, fordi du sammen med hovedpersonen, forsøger at stykke historien sammen. 


"Jeg var så glad for at have et formål, at jeg holdt op med at tænke på virkeligheden."

Skrivestilen og måden bogen var bygget op på, kunne jeg rigtig godt lide. Kapitlerne skifter mellem forskellige personer, hvilket jeg synes er rigtig godt i en thriller, da det er med til at give mere spænding, eller forvirring, da man får forskellige vinkler på det der sker, sådan at man igen ikke ved, hvem man skal stole på. Derudover er den skrevet i noget der minder om dagbogsform, sådan at man får korte indblik i personernes dag, men man får aldrig rigtig det hele af vide, og man må derfor læse videre.

Jeg slugte "Kvinden i toget" råt! Jeg kunne slet ikke ligge den fra mig, og jeg måtte bare læse videre, for, for hvert kapitel blev den bare mere og mere spændende og mystisk. Der sker rigtig mange ting, og lige som man tror man er ved at regne det ud, sker der noget nyt, og det hele bliver vendt på hovedet igen, hvilket var rigtig fedt. De sidste 60-50 sider var grumme, og da jeg lukkede bogen efter endt læsning havde jeg en smule ondt i maven.

Normalt læser jeg faktisk ikke krimier, men denne type genre, den mere psykologiske thriller, kan jeg nu godt lide, selvom jeg bliver en lille smule paranoid af dem. 

"Kvinden i toget" er en virkelig god, spændende, små creepy og fængende bog, hvor man bare må læse videre for at finde ud af, hvad der i virkeligheden skete. Men jeg er dog glad for, at jeg ikke læste den, da jeg var alene hjemme!

 Jeg forstår dog også godt, hvorfor nogle ikke kan lide den, fordi det er en meget speciel skrivestil og det er svært at have sympati med nogle i bogen. Men hvis man kunne lide "Kvinden der forsvandt" er der en sandsynlighed for, at man også vil kunne lide "Kvinden i toget". 

Har du læst "Kvinden i toget"? Hvad synes du om den? 




2 kommentarer:

  1. Jeg læste bogen her mens jeg var på ferie (rettere sagt, jeg slugte den i én sitting ved stranden). Nøj den var god :) Jeg holdte heller ikke frygteligt meget af personerne, men netop pga den stemning Hawkins bygger op, kan man jo slet ikke stoppe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis, synes den er så velfortalt, og ja Hawkins er super god til at bygge en stemning op, det var godt nok også svært at ligge den fra mig ;) Men lyder som en perfekt ferie :)

      Slet