lørdag den 23. april 2016

"Mig uden dig" af Kelly Rimmer


"Mig uden dig" (org. titel "Me Without You") af Kelly Rimmer, af forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet i 2016 (org. udgivet i 2015). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Lindhardt og Ringhof, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Mig uden dig" handler om Callum og Lilah der mødes på færgen på vej hjem fra arbejde, de ved dog ikke at deres liv vil forandres for altid. Callum tror ikke på kærlighed ved første blik, men da han en dag på færgen hjem fra Sydney falder i snak med Lilah, er han solgt. De er forskellige som nat og dag, og alligevel ender deres første møde med middag og gåtur langs stranden. Callum er dybt fascineret og vil gerne ses igen, men Lilah opfinder den ene undskyldning efter den anden, som om hun ikke tør give kærligheden en chance. Til sidst giver hun dog efter og må indrømme, at hun langsomt er ved at forelske sig i Callum, og det er gensidigt. Alt ser lyst ud, og kærligheden blomstrer. En dag kan Lilah dog ikke længere ignorere de små sygdomstegn, hun har holdt hemmelige for Callum, og som hun har frygtet skulle vende tilbage... 

Jeg var lidt nervøs for at læse denne bog, i frygt for at den ville minde alt for meget om Jojo Moyes' "Mig før dig", og jo de havde da nogle få lighedspunkter, men så alligevel ikke. "Mig uden dig" er sin helt egen, den er rigtig god og den overraskede mig positivt, den endte med at røre mig dybt og knuse mit hjerte!

Lilah og Callum er to virkelig skønne karakterer, som jeg holdt meget af at følge. Lilah er lidt en hippie, hun er veganer, og hun hader at gå med sko, og går derfor altid barfodet rundt, bortset fra når hun er på arbejde, hvor hun er advokat inden for miljøret. Callum er derimod reklamemand og bliver klippet en gang om ugen. De er vidt forskellige, men de fungerer bare så godt sammen, og de giver hinanden liv. De udvikler hinanden og giver hinanden så meget, hvilket jeg synes var så fint, og hvad jeg tror er det der sker, når man møder den rigtige. Den person man har manglet, selvom man ikke vidste det. 

"Du ved godt, at det her vand dækker halvfjerds procent af jordens overflade, ikke? Hvis du træder to småbitte skridt frem, kan du i et kort øjeblik være en del af noget, der er næsten lige så stort som hele jorden." 

Jeg kunne godt lide at den foregik i Australien, og at man fik lov til at opleve Sydney og områderne tæt på, på denne måde. Man skulle dog lige vænne sig til, at årstiderne ligger på et andet tidspunkt på året end her, sådan at de holder jul, der hvor vi har sommer. Jeg fik virkelig lyst til at tage til Australien nytårsaften og se fyrværkeriet ude fra vandet af, sådan at man kunne se ind over operahuset og byen, det lød bare så flot!

"Mig uden dig" sætte mange tanker igang hos mig, både i forhold til det at finde kærligheden og den eneste ene, men også i forhold til spørgsmålet om en værdig død, og om man kan tillade sig at være egoistisk i den situation, både som den døende og som pårørende. 

"Når det her engang ender, skal han huske mig dér, i tryghed på mit fristed, helt i live og helt mig selv."

"Mig uden dig" er bygget op sådan at kapitlerne skifter mellem Callum og Lilahs perspektiv. Lilahs kapitler er dog skrevet sådan at det virker som om, hun skriver i en dagbog. Jeg synes det fungerer rigtig godt, og det giver lidt mere til begge karakterer, at man hører hvad de hver især tænker og føler. 

Jeg havde tårer i øjnene mens jeg læste de sidste 50 sider af bogen, for hold nu op det er en hård bog, men så utrolig fin samtidig. "Mig uden dig" er så god, og jeg tog mig selv i flere gange at sidde og grine, flere gange var jeg ved at græde fordi den er så trist, men det er også bare en bog der er så sød og hjertevarmende. Den er fyldt med kærlighed, familiebånd og de svære ting i livet, som at miste den man elsker, alt for tidligt. 

Har du læst "Mig uden dig"? og hvad synes du? 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar