torsdag den 10. marts 2016

Read-along af "Fornuft og Følelse"



Her i starten af marts måned afholder LOVEBOOKS et read-along af Jane Austens "Fornuft og Følelse" i anledning af Lindhardt og Ringhofs ny oversættelse af bogen. Man har kunne følge folks læseoplevelser på diverse sociale medier under #fornuftogfølelse. 

Jeg deltager i denne read-along, og i dette indlæg vil jeg fortælle jer lidt om, hvordan det går med det. 

LOVEBOOKS har lavet en læseplan, hvor man kan se, hvordan de planlægger at læse "Fornuft og Følelse", og så kan man følge den eller læse den i sit eget tempo. Jeg har valgt at læse den i mit eget tempo, fordi jeg vidste, jeg nok ikke ville få læst særlig meget, pga. lektier, jeg havde dog regnet med, at jeg ville være nået lidt længere end jeg er. Lige nu er jeg ved kapitel 7, og ifølge deres læseplan, så ender fælleslæsningen idag. Så jeg er pænt bagud!

Jeg har holdt af Jane Austen lige siden jeg så filmen "Stolthed og Fordom" med Keira Knightley, efterfølgende har jeg set tv-serien, som jeg elsker og læst bogen som jeg elsker endnu mere. Desuden har jeg set filmen "Emma", "Becoming Jane" og "Fornuft og Følelse", og jeg elsker hendes univers. Men jeg har som sagt kun læst "Stolthed og Fordom", så jeg glædede mig til at læse noget mere af hende.

Derfor synes jeg denne read-along er en oplagt mulighed, og tilmed en hyggelig måde at gøre det på. Jeg er jo ikke nået så langt ind i bogen endnu, men glæder mig til at komme det, for lige nu synes jeg ikke der sker så meget. Men jeg synes den er hyggelig og elsker Jane Austens måde at skrive på.

Faktisk begyndte jeg på den engelske udgave først, da jeg har Jane Austens samlede værker på engelsk. Så tænkte at den skulle jeg da læse i, og så er den bare så fin. Men det viste sig at det ikke er så let at læse Jane Austen på engelsk, så jeg måtte opgive. Det er ikke fordi jeg ikke forstod, hvad der skete, for det kunne jeg se, at jeg gjorde efter at have genlæst kapitlerne på dansk, men det tog bare virkelig lang tid at komme igennem, at det tog glæden fra mig. Jeg måtte derfor ud og købe den danske udgave, men det gør ikke noget, for den er så fantastisk smuk!

Men nu vil jeg vende tilbage til min læsning, og jeg glæder mig meget til at komme længere ind i historien, og opleve den kærlighed og det drama, som jeg har i vente.

Du kan følge min læseproces og tanker på min instagram på @adventuresofabooknerd. Men vil også prøve at opdatere lidt herinde. 

Har du deltaget i LOVEBOOKS read-along? eller har du stadig Jane Austen tilgode? 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar