søndag den 6. marts 2016

Jane Austen foredrag i Perch Tesalon




I torsdags tog jeg min gode veninde Louise, under armen og drog mod København. Her skulle vi til et arrangement omhandlende Jane Austen og hendes debutroman "Fornuft og Følelse". Arrangementet blev afholdt af LOVEBOOKS og Lindhardt og Ringhof, i forbindelse med deres ny oversættelse af "Fornuft og Følelse", samt KBH læser.   

Sidste år blev der også afholdt et Jane Austen arrangement i forbindelse med KBH læser 2015, men der nåede jeg ikke at få billetter før der var udsolgt. Så i år holdt jeg øje med programmet, og så snart det var blevet offentliggjort, skyndte jeg mig ind for at købe billetter, og dagen efter var der udsolgt, og jeg var så lettet og glad for, at jeg nåede det i år! 

Selve arrangementet blev afholdt i Perch Tesalon, som simpelthen er så fint et sted, og nej hvor dufter der bare skønt af te. Rummet vi skulle være i, var fint dækket op, og på bordene stod der kopper og scones klar til os. Alle pladserne blev hurtig taget, og arrangementet kunne starte. Først blev foredragsholderen, Lise Lotte Frederiksen, og bogen præsenteret, og derefter fik vi serveret te. 

KBH læsers tema i år er Mænd, og derfor var omdrejningspunktet for aftenen, mændene i "Fornuft og følelse", så vi hørte om Colonel Brandon, den lidt ældre herre, John Willoughby, flirten, og Edward Ferrars, den lidt generte mand. Der blev dog også lavet sammenligninger med Alan Rickman og Hugh Grant der spiller henholdsvis Brandon og Ferrars i filmen fra 1995, hvor Emma Thompson spiller den fornuftige Elinor Dashwood og Kate Winslet spiller Marianne Dashwood, der lever meget efter sine følelser. 

Der blev snakket om helte og skurke roller, og om at være fornuftig eller følge sit hjerte. Vi fik af vide at "Fornuft og Følelse" først var blevet skrevet som en brevvroman, hvilket jeg synes var meget interessant, men Austen havde derefter skrevet den om, og det blev så den historie vi kender idag. Derudover blev der snakket om Jane Austen generelt, om hvorfor hendes historier stadig er så elsket idag, om hendes liv og hvordan det ikke var velanset at være kvindelig forfatter på hendes tid, og hvordan hendes far og brødre støttede hende hele vejen igennem. Desuden blev der snakket meget om kontraster, som er noget der går meget igen hos Jane Austen, blandt andet i "Stolthed og Fordom" og "Fornuft og Følelse", og hvad hun har at sige til disse kontraster, om hvorvidt man skal lade sig styre af det ene eller det andet, eller om man skal finde balance i kontrasterne. 

Det var en rigtig god og hyggelig aften, i selskab med en masse mennesker der deler den samme glæde og nysgerrighed overfor Jane Austen. Der var en helt speciel stemning, og når Lise Lotte Frederiksen kom med små citater eller sammenligninger med filmen, smilte vi alle, og det var tydeligt, at folk der var samlet her delte den samme begejstring for Austens historier. Hele aftenen blev der serveret te, og vi fik smagt tre forskellige slags te, hvilket var super lækkert. Til teen fik vi smørbagte scones, med marmelade, lemon curd og flødeskum til, de var så gode, og de smager overraskende godt med flødeskum på. 

Aftenen sluttede med spørgsmål, og jeg tog derfra med en mave fyldt med te, og ærgelse over butikken var lukket, så jeg ikke kunne købe den gode hvide te vi fik serveret først, men jeg tog også derfra glad og begejstret, for der var virkelig meget jeg ikke vidste om Jane Austen. Jeg glæder mig dog til at dykke dybere ned i hendes forfatterskab. 

LOVEBOOKS afholder her i marts måned en fælleslæsning af "Fornuft og Følelse", som man kan følge på de sociale medier under #fornuftogfølelse. Læseplanen man kan følge ligger på deres hjemmeside eller på deres instagram profil. Jeg læser med, og du kan følge min læseproces på instagram under @adventuresofabooknerd.

Læser I med i LOVEBOOKS fælleslæsning? eller har du læst "Fornuft og Følelse"?







6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det var det i hvert fald :) var godt at se dig igen :)

      Slet
  2. Ej hvor ser der dejligt ud! Jeg må med en gang. Og se at få læst noget Jane Austen! Tak for et fint indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Det synes jeg helt sikkert du skal, det var i hvert fald rigtig hyggeligt :) Og jeg kan klart anbefale at læse hendes bøger, dog har jeg kun læst en af hendes bøger, men er lige startet en af hendes andre, og Jane Austen kunne virkelig noget med ord :)

      Slet
  3. Det var sådan en hyggelig stund - og godt at se dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så hyggeligt :) var også godt at se dig :)

      Slet