fredag den 1. januar 2016

"Champion - Folkets yndling" (Legend #3) af Marie Lu

"Champion - Folkets yndling" (org. titel "Champion") af Marie Lu, af forlaget Carlsen, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2013). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Carlsen, men alle holdninger er mine egne. 5/5 stjerner. 

"Champion" starter 8 måneder efter "Prodigy" endte. June og Day har begge måttet ofre meget for Republikken, og mens de kæmper for fred, lever de adskilt; June som politiker og Day i militæret. Men ingen af dem kunne have forudset de dramatiske begivenheder, som vil genforene dem: Netop som fredsaftalen er næsten på plads, bliver Republikken alligevel angrebet af Kolonierne, som er overbevist om, at deres fjende har sluppet et dødeligt virus løs. June får til opgave at nedkæmpe virusset, men lægerne siger, at kun én person er nøglen til at finde en kur: Days bror Eden. Kan June bede den, hun elsker, om at ofre det eneste familiemedlem, han har tilbage? Og vil deres kærlighed overleve de valg, de må træffe? Imens truer krigen med at bryde ud - de har kun få dage til at beslutte sig... 

Jeg havde glædet mig virkelig meget til at læse "Champion", da jeg virkelig elskede de to forrige bøger i serien, derfor kriblede det også i mine fingre efter at komme igang med den, da jeg fik den ind af døren. Og hold nu! Det er en fantastisk afslutning på en skøn serie. "Champion" er virkelig god og spændende.

June og Day er stadig nogle karakterer jeg holder rigtig meget af. June prøver at finde sig til rette som en af kandidaterne som Princeps, som er Electors rådgiver. Hun føler sig ikke hjemme i rollen som politiker, og drømmer om at komme ud og deltage i kampene som soldat, som hun er uddannet til. Samtidig kæmper hun med sin skyldfølelse overfor Day, og hendes kærlighed til ham. Day prøver at beskytte sin lillebror for flere undersøgelser og forsøg, men han prøver også at beskytte Eden og June fra sin egen sygdom. Desuden prøver han at acceptere tabet af sin mor og storebror, men det er rigtig svært.
Eden, Days lillebror, får en mere tydelig rolle i "Champion", hvilket jeg rigtig godt kunne lide, for han er sådan en sød og stædig dreng, der virkelig gerne vil hjælpe hvor han kan, og han gider ikke at Day skal være så overbeskyttende hele tiden.

I "Champion" for man lidt mere af vide om de forskellige andre lande der findes, udover Republikken og Kolonierne, og man får også mere af vide om, hvad der er sket med Amerika, og hvorfor de er blevet som de er. Dette synes jeg var rigtig rart, og er noget som jeg har savnet lidt i de andre bøger, da det faktisk gav en del mere til historien, og de forskellige landes konflikter.

"Det chokerer mig stadigvæk, at det land, jeg engang troede var så magtfuldt, i virkeligheden kæmper for at overleve" 

Ligesom i "Legend" og "Prodigy" skifter kapitlerne i "Champion" mellem June og Days synspunkt, hvilket jeg synes er rigtig godt, som altid, da det giver mere til historien, og man kan bedre følge karakternes personlige udvikling, tanker og oplevelser. I "Champion" er skriften rød når det er Day der fortæller, og den klassiske sorte når det er June, man er derfor aldrig i tvivl om, hvem det er man følger.

Jeg elskede "Champion" og slugte den simpelthen, da den er virkelig svær at ligge fra sig. Den er virkelig actionspækket, og fordi hele bogen foregår over få dage, sker der noget hele tiden, og den når derfor aldrig at blive kedelig. Slutningen både elsker og hader jeg. Jeg synes det er en irriterende slutning, fordi det ikke var det jeg havde regnet med, men samtidig synes jeg slutningen er helt perfekt og fantastisk, og jeg var virkelig tæt på at tude helt vildt. For WOW en slutning!

"Champion" er en virkelig god, actionfyldt og spændende bog, om krig og kærlighed, politiske intriger, svære valg der vil ændre ens liv for altid, og personligeofre.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar