mandag den 28. september 2015

"Anna og det Franske Kys" af Stephanie Perkins


"Anna og det Franske Kys" (org. titel "Anna and the French Kiss") af Stephanie Perkins, af forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2010). Læst på dansk (org. sprog engelsk). Anmeldereksemplar fra Lindhardt og Ringhof. 4/5 stjerner. 

"Anna og det Franske Kys" handler om pigen Anna, der mod sin vilje bliver sendt på kostskole i Paris. Anna er glad for sit liv: Hun og hendes bedste veninde skal i gang med deres sidste år på High School, hun har et godt fritidsjob og et crush på sin kollega, der lige er begyndt at vise interesse for hende. Men hendes far beslutter sig for at sende hende på kostskole i Paris. 7054 kilometer væk fra alt hun kender. På trods af at Anna ikke taler fransk, får hun hurtigt en gruppe nye venner, inklusiv den søde, charmerende og flotte Étienne St. Clair. Desværre er han allerede optaget, og det er Anna næsten også. Vil året ende med det kys, som Anna har ventet på?

Jeg må indrømme, at da jeg så forsiden til "Anna og det Franske Kys" første gang, var jeg ret skeptisk. Jeg frygtede, at det ville være en virkelig pladder romantisk og fjollet young adult (YA) bog, som bare ville blive for meget, og være fyldt med en masse klichér. Men efter at have læst en del positive anmeldelser, blev jeg alligevel nysgerrig, og den viste sig at være rigtig god, og det gjorde overhovedet ikke noget, at der en gang imellem kom en kliché, det var bare hyggeligt.

Jeg kunne rigtig godt lide både Anna og St. Clair. De er simpelthen for søde og sjove. Elsker deres venskab, og den måde de kærligt driller hinanden på. Ingen af dem vil dog rigtig indrømme deres følelser overfor hinanden, men heller ikke overfor dem selv. Anna føler sig tit forvirret over de signaler, hun synes St. Clair sender hende, for han har jo en kæreste. Denne forvirring, og måden hun håndterer det på, er ret sjov, da jeg på et eller andet plan sagtens kunne relatere til hende og den måde hun reagerer på, for hvem har ikke stået i samme situation, på et eller andet tidspunkt i deres liv? måske lige bortset fra delen med at være på kostskole i Paris. 
Samtidig fik jeg lidt ondt af hendes nye veninde Meredith, som også er forelsket i St. Clair, men som ikke har turde sige noget, hverken til ham eller til Anna.

"Anna og det Franske Kys" handler dog ikke udelukkende om kærlighed, den handler lige så meget om familie, venskaber og det at finde sig selv, hvilket jeg rigtig godt kunne lide, da det gav lidt mere dybde til historien. Derudover kunne jeg godt lide, at dette var en ungdomsbog der ikke tog et alvorligt emne op, såsom kræft og depression. Dette var "bare" en klassisk kærlighedshistorie, men det var herligt, og lige hvad jeg trængte til.  

"Det her er mit hjem. Os to."

Sproget i bogen er let læseligt, og den har et rigtig godt flow, da man slet ikke opdager, at man bare har vendt side efter side, og lige pludselig har læst hele bogen. Kapitlerne er korte, så derfor bliver man også hele tiden fristet til at læse videre, fordi man lige skal se, hvad der sker med de forskellige karakterer. 

Derudover foregår "Anna og det Franske Kys" i Paris, min absolutte yndlings by, så jeg sad og slugte den parisiske atmosfære, og drømte mig væk til Notre Dame, Shakespeare and Company, seinen og alle de andre smukke steder i Paris, og fik straks lyst til at tage det næste fly til Paris. Men det var dejligt at opleve Paris endnu en gang, selvom det denne gang var gennem en bog. 

"Anna og det Franske Kys" varmede mit hjerte og bragte et smil frem på læben, og jeg hyggede mig med at læse om Anna og St. Clair, og skønne Paris. Så man kan altså ikke altid dømme en bog på dens cover, for nogle gange kan man få sig en overraskelse, og det fik jeg med denne lyserøde bog. Jeg holder meget af den, og er meget spændt på at læse mere af Stephanie Perkins. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar