tirsdag den 21. juli 2015

"The Darkest Part of the Forest" af Holly Black

"The Darkest Part of the Forest" af Holly Black, fra forlaget Indigo, udgivet i 2015. 3.5/5 stjerner. 

"The Darkest Part of the Forest" handler om Hazel og hendes bror Ben, der bor i den mystiske by Fairfold, hvor mennesker, feer og andre overnaturlige skovfolk bor side om side. Deres magi og mystik tiltrækker hvert år mange turister, men Hazel ved, hvor farlige de rigtig er, og hvordan man kan stoppe dem, eller det gjorde hun i hvert fald. Inde midt i skoven står der en glaskiste, hvori der ligger en sovende fe-prins med horn. Han har ligget der i årtier, og ingen har kunne vække ham. Både Hazel og hendes bror har begge været forelsket i den mystisk sovende prins, og har drømt om at vække ham. Men en dag er han forsvundet og hele den verden de kender ændres. Hazel må nu prøve at huske, hvordan hun og hendes bror havde stoppet monstrene i skoven, da de som små legede riddere.

Jeg kendte ikke noget til forfatteren, da jeg så denne bog på hylden, men selve titlen vakte min nysgerrighed efter at finde ud af, hvad denne bog kun byde på af eventyr. Jeg har altid holdt meget af eventyr, og kunne godt lide, at "The Darkest Part of the Forest" lagde op til, at den ville minde lidt, om de klassiske eventyr. Den skuffede da heller ikke, og jeg blev hurtigt fanget af historien, mystikken og magien. Den er rigtig god.

Hazel er en super sej pige, der siden hun var helt lille har drømt om at være ridder. Hun er meget selvstændig, sjælendt bange, og vil helst ikke have folk for tæt ind på livet, da hun som yngre lavede en aftale med The Alderking, kongen i feriget, hvor han for hendes ønske, ville få 7 år af hendes liv. Jeg holdt meget af hende, og hendes nysgerrighed og viljestyrke.

"I am a knight. I am a knight. I am a knight. She repeated the words, lips moving soundlessly over them, but she wasn't sure that she entirely knew what they meant anymore. What she did know was that if she didn't get herself together, a girl was going to die."

"The Darkest Part of the Forest" var ikke lige så meget et eventyr som jeg troede. Den foregår i vores verden, i vores tid, hvor ipods og referencer til Harry Potter indgår. Samtidig foregår den dog også inde i den mørke skov, med eventyr figurer som feer, trolde, nisser og hekse ovs. Dette synes jeg fungerede rigtig godt, da det gjorde historien, og karakterenes hverdag lidt mere spøjs og sjov.

Jeg var godt underholdt, da jeg læste "The Darkest Par of the Forest". Den var rigtig god, sjov og actionspækket. Man skulle dog et godt stykke ind i bogen, før den blev virkelig spændende, men det var blot fordi den første del, kom med en masse forhistorie til Hazel, Hendes bror Ben og Bens bedsteven Jack. Derudover kom der også baggrundshistorie om prinsen i kisten, og om skoven. Alt dette giver dog ret god mening senere hen i bogen, hvilket var fedt.

"The Darkest Part of the Forest" er en historie fyldt med feer, riddere, prinser og ægte kærlighed, lige som i et rigtigt eventyr, og uden at spoile, så kommer der et par sjove og fede twist hen mod slutningen, som jeg i hvert fald ikke havde set komme. Så glæd jer!

Det er en virkelig god historie, godt fortalt, jeg kom til at holde meget af Holly Blacks skrivestil, og så er den bare virkelig svær at slippe igen når man først er kommet igang.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar