mandag den 6. juli 2015

"1Q84" (1Q84 #1) af Haruki Murakami

"1Q84" (org. titel "Ichi-kew-hachi-yon") af Haruki Murakami, fra forlaget Klim, udgivet i 2012 (org. udgivet i 2009). Læst på dansk (org. sprog japansk). 4/5 stjerner. 

"1Q84" handler om Tengo og Aomame. Tengo er en ung mand der underviser i matematik, samtidig med at han skriver på en roman, så han kan blive forfatter. Hans forlægger overtaler ham til, at omskrive en opsigtsvækkende historie, indsendt til en debutantkonkurrence af en ret indesluttet pige, den 17 årige Fukaeri. Tengo bliver draget af Fukaeris historie, og han bliver dermed trukket ind i noget, han ikke aner konsekvenserne af. Aomame er massør og kampsportsinstruktør, men arbejder også som lejemorder. Aomame har en mission der skal fuldføres, og da hun kravler over et gitter til en trappen, skifter verden karakter. Hun træder nu ud af en virkelighed og ind i en anden, til en verden med to måner.

Jeg var ret nysgerrig da jeg satte mig med "1Q84", da det er første gang jeg har læst en bog, som ikke var af en europæisk eller amerikansk forfatter. Derfor var jeg ret spændt på, hvad en japansk forfatter kunne byde på, og jeg blev glædeligt overrasket. Haruki Murakami skriver på en virkelig fantastisk måde! Først skulle jeg lige vænne mig lidt til denne skrivestil, da den er meget anderledes end, hvad jeg er vant til, men jeg elskede det. Den er virkelig flot skrevet, og hans beskrivelser er virkelig fantastiske. Derudover er det en rigtig god historie, lidt spøjs, men rigtig god. 

"1Q84", bog 1, foregår i Tokyo i 1984, i månederne april-juni, hvor vi følger Tengo og Aomame. Tengo har fået til opgave at omskrive et manuskript til en roman, sådan at den kan udgives, den er skrevet af en 17 årig pige, som er flygtet fra et trossamfund kaldt Sakigake. Tengo bliver meget fascineret af historien og hende. Aomame arbejder pt. for en gammel dame, der har hyret hende til at slå voldlige mænd ihjel, og hendes mission lige nu, er at myrde lederen af Sakigake. Aomame er selv vokset op i en meget religiøs og troende familie, så denne opgave påvirker hende meget. 

Jeg synes Aomame er super sej, da hun er kampsportsinstruktør om dagen og lejemorder om aftenen. Hun har kun været forelsket en gang, og det var da hun var lille, i en dreng fra hendes skole. Hun håber stadig på at de vil mødes igen, så de kan være sammen. 

"Fremtiden bliver på et eller andet tidspunkt nutid, og snart er den fortid."

Murakami har ret mange referencer til George Orwells  "1984", hvilket er med til at give historien lidt mere dybde. Selvom jeg ikke har læst "1984", kan jeg godt se sammenhængen, men tror måske det ville have givet mere til historien, hvis jeg også havde læst den anden. Men man kan sagtens læse "1Q84" uden at have læst "1984". 

"Vores hukommelse er sat sammen af både personlige og kollektive erindringer, de to er tæt forbundne. Historien er vores kollektive hukommelse. Hvis historien tages fra os eller skrives om, kan vi ikke opretholde vores retskaffenhed."

Jeg kunne rigtig godt lide "1Q84", fordi den var så anderledes end jeg var vant til. Historien var rigtig god, og jeg var meget interesseret i, om de to hovedpersoner ville mødes. Bogen skifter mellem af følge henholdsvis Tengo og Aomame, hvilket jeg rigtig godt kan lide, da det giver mere indsigt i karakterende og deres oplevelser. Jeg glæder mig til at læse de næste bøger i serien, for at lære mere om karakterende, om verdenen 1Q84, og om trossamfundet Sakigake.

"1Q84" er en kærlighedshistorie, samtidig med at den handler om sekter, retfærdighed, og at se sin fortid i øjnene. Det er en god og anderledes bog, og Murakamis stil er fantastisk. 



2 kommentarer:

  1. Dejligt at du kunne li' den. Jeg har selv overvejet at læse den snart :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig god, så håber du vil kunne lide den :) skal også snart have læst bog 2 :)

      Slet