mandag den 22. juni 2015

"To sekunder i Byron Hemmings' liv" af Rachel Joyce

"To sekunder i Byron Hemmings' liv" (org. titel "Perfect") af Rachel Joyce, af forlaget Lindhardt og Ringhof, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2013). Læst på dansk (org. sprog på engelsk). 3/5 stjerner. 

"To sekunder i Byron Hemmings' liv" foregår i 1972, hvor det bliver besluttet, at der skal lægges to sekunder til tiden, for at skabe balance mellem den faktiske tid og jordens rotation. Den 11 årige dreng, Byron, bliver meget bekymret da han hører det, for to sekunder kan betyde meget. Den dag, hvor de to sekunder bliver tilføjet, begår hans mor en fatal fejl, som forandrer hele familiens liv, og deres perfekte verden bryder sammen. Sideløbende med Byrons historie, hører man om Jim, en voksen mand med OCD, der bor i en autocamper, og arbejder som afrydder på en café. Dette har han gjort siden det psykiatriske opholdssted, hvor han boede før, lukkede. Han kæmper nu med sin fortid og på at få et normalt liv. Men da Eileen træder ind på caféen, forandres Jims liv.

Inden jeg begyndte at læse "To sekunder i Byron Hemmings' liv" kendte jeg faktisk ikke rigtig noget til bogen, eller til forfatteren. Jeg havde kun hørt gode ting om Rachel Joyce, så jeg blev nysgerrig efter at se, hvad hun egentlig var for én. Jeg havde fået af vide, at den var meget mærkelig, så det var jeg lidt spændt på. Men det mærkelige var egentlig en af de ting, jeg godt kunne lide ved denne bog. Den har lidt et barns naivitet, da man ser historien fra 11 årige Byron synspunkt. Det er en meget tragisk historie, om en ulykke, der får en familie til at falde fra hinanden, og den ramte mig dybt. 

Jeg holdt meget af Byron, da han er så paranoid og naiv. Han er sådan en type der bekymrer sig om alting, og bliver urolig ved forandringer. Nogle gange var jeg lidt i tvivl om, om det hele bare var noget han havde forestillet sig, eller om ulykken virkelig skete. 

"To sekunder er meget. Det er forskellen mellem noget, der sker, og noget, der ikke sker. På to sekunder kan man tage et skridt for meget og falde ud over en kløft. Det er meget farligt."

Jim var også en karakter jeg nød at følge, han er en lidt akavet mand med OCD, der helst holder sig for sig selv, og så stammer han. Han prøver så hårdt på at være normal, og passe ind, at han nogle gange bliver så presset af det, at hans OCD bliver værre. 

"Ingen ved, hvordan man er normal, Jim. Vi gør bare alle sammen vores bedste." 

"To sekunder i Byron Hemmings' liv" satte mange tanker i gang, specielt i forhold til det med tid, og hvordan et lille kort øjebliks uopmærksomhed, kan få katastrofale konsekvenser, ikke kun for én selv, men også for alle omkring én. Men den satte også tanker i gang, i forhold til at acceptere hinandens særheder, og at det er med til at gøre os unikke, uden at det betyder, at man er så mærkelig, at man aldrig vil finde kærligheden. 

Derudover kunne jeg godt lide, at bogen kørte parallelt mellem Byron og Jim, og hvordan de to fortællinger flettes ind i hinanden. I starten havde jeg dog lidt svært ved skrivestilen, da den er meget billedlig og alt skulle beskrives ned til mindste detalje, men efter et par kapitler, kunne jeg godt se meningen med det, da det gav lidt mere følelse til historien. 

"To sekunder i Byron Hemmings' liv" rørte mig dybt i hjertet, da det er en meget tragisk historie, om kampen for at holde sammen på sin familie, og om at man ikke altid kan være perfekt. Den er virkelig sød, til tider sjov, og meget rørende. 

Desuden er det jo et vildt flot cover den har.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar